2B Kan it i undervisningen skabe kreativitet eller effektivitet?

Kan it i undervisningen skabe kreativitet eller effektivitet?

Et af de store spørgsmål omkring IT i undervisningen er spørgsmålet omkring kreativitet og effektivitet. Hvordan har it indflydelse på disse to egenskaber, både positivt og negativt. Kan it både understøtte effektivisering og kreativitet, eller har de indbyrdes negativ indflydelse på hinanden.

IT bliver af undervisningsministeriet fremført som en effektiviserende faktor for bl.a. de nationale tests. Her bliver it fremhævet som et et fleksibelt forfatterværktøj som gør det let at opdatere de nationale test ved bl.a. opdatering af nye faglige mål. Derudover kan der skabes et mere brugervenligt design som bygger på erfaringer fra tidligere test og som kan effektivisere det organisatoriske arbejde i forbindelse med prøver og reducere omkostningerne til teknisk support. (http://www.uvm.dk/aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Folke/2011/Aug/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF11/110819_En_digital_folkeskole.ashx)

Denne effektivisering kan også overføres til mere generelle tanker omkring undervisning. Men før at undervisningsmateriale kan digitalisere, skal der arbejdes med kvaliteten af dette. Der skal derfor et stort arbejde til, før at et materiale skal kunne genbruges og effektiviseres, hvilket bl.a. Sonia Livingstone fremhæver;

“Similarly, when examining the educational potential of mobile technologies, Attewell et al. (2009) argue that while technologies can make learning more convenient, it requires considerable input of teacher training, preparation and production of appropriate materials for such learning also to become more effective.”

————————————————

IT

som værktøj til effektivisering. Materialer kan genbruges let, men det kræver ekstra resurser til forberedelse. Et eksempel kunne være brugen af powerpoint frem for overheadprojektor eller tavlebrug (black-/white-board)..

En konflikt mellem kreativitet og effektivitet. Det er lettere at effektivisere og kontrollere klassen, hvis elevernes aktiviteter kan passes ned i definerede “kasser”, dette er i kontrast til den generelle opfattelse af kreativitet, som en aktivitet der netop bryder denne kassetænkning…

Vi kan centralisere undervisningen ved hjælp af it. En mindregruppe undervisere kan udvikle og udføre fjernundervisningsforløb på nationalt plan og frigøre tid hos de enkelte undervisere, samt gøre materialet tilgængeligt for eleverne uden for undervisningssammenhængen. Her bliver det lange forberedelsestid til udviklingen af undervisningsmaterialet

Reklamer
Skriv en kommentar

4 kommentarer

  1. missblaschke

     /  7. november 2013

    Jeg syntes at begrundelsen om at digitalisering kræver et veludført forarbejde, er et stærkt argument for, hvorfor effektivisering kan hæmme kreativiteten i undervisningen

    Svar
  2. Peter

     /  7. november 2013

    Klar og tydelig påstand fra start –> Gør det nemt og overskueligt hvor I er på vej hen.
    Hvad angår argumenteringen går den meget på de organisatoriske problemstillinger samt det økonomiske aspekt. Jeg savner argumenter for, hvordan dette påvirker den enkelte lærernede og hvorvidt denne effektivisering gavner det generelle uddannelsesniveau.

    Svar
  3. Jeg synes at jeres argumentation er godt underbygget, men jeg savner en mere klar påstand i begyndelsen.

    Svar
  4. missblaschke

     /  7. november 2013

    Bedst til at formidle deres position: Kort, præcist og let læseligt.

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: